Eenvoudig genieten

 

“Een eigen huis, een plek onder de zon.
En altijd iemand in de buurt die van me houden kon.
Toch wou ik dat ik net iets vaker,
Iets vaker simpelweg gelukkig was”

huisje boompje beestje

 

Een mega hit was dit eind jaren tachtig. Of ik wilde of niet, veelal zong ik als vanzelf dit lied mee als ik het op de radio hoorde. Terwijl ik meezong vroeg ik mij af ‘geniet ik wel echt?’  Want ik had immers een dak boven mijn hoofd, vrienden, gezelligheid, de wereld lag voor mij open. Ik was nog jong, net 20, en ergens voelde ik dat ik niet volledig gelukkig was, terwijl ik wel heel veel plezier kon hebben. Ik was wel gelukkig, maar ook weer niet. Wat was dat toch? Het is tevens een vraag die ik veelvuldig in mijn praktijk tegenkom.

Graag willen genieten, en het lukt maar niet. Hoe kan dat dan?

Doorgaans geef je meer aandacht aan wat pijnlijk is of waar je boos over bent, dan wat wel goed gaat of wat je fijn vindt. Je mind (denkgeest) neemt veel van je tijd in en pikt voortdurend deze pijntjes in je lichaam op of allerlei vervelende of terugkerende gedachten waar je dan de hele dag mee zoet bent.

Bijvoorbeeld, je hebt hoofdpijn, dat voel je en daar ben je je steeds van bewust. Je denkmachine gaat aan: ‘ik heb nog steeds hoofdpijn, hoe kom ik er vanaf, ‘wanneer stopt het’. Op het moment dat je geen hoofdpijn meer hebt, ben je dan aan het genieten dat je geen hoofdpijn hebt? Of komt er dan iets anders omhoog… rekeningen die nog betaald moeten worden, mailtjes beantwoorden en al die andere ‘hoofdzaken’.

Hoofdzaken houden je weg bij je lichaam, je ademhaling, je hart, liefde

Genieten vraagt vooral om je zorgen los te laten, je overlevingspatronen, je overtuigingen. Het gaat over loslaten van gedachten die niet helpend zijn.

Loslaten gaat ook over niets doen. Je hoeft namelijk niets, je hoeft alleen te zijn. Zodoende kun je je gewaar worden van de schoonheid om je heen. Van het sneeuwklokje dat uit het gras omhoog piept, van je partner die een kopje koffie voor je maakt, van de zon die je iedere dag op en onder kan zien gaan. Het is eigenlijk heel eenvoudig.

Als het zo eenvoudig is, hoe kan ik dan leren loslaten zodat ik kan genieten?

Bewust ademen is een eerste en belangrijkste stap om van je hoofd naar je lijf te gaan, naar rust en ontspanning. Door bewust ademen te beginnen met een diepe zucht, kom je snel in een diepe kalmte.

  •  Geef jezelf de tijd om lekker te zitten of te liggen.
  •  Adem dan diep in door je neus, hou je adem heel even vast en dan zucht je met een open mond je zorgen of last van je af.
  •  Herhaal dit een paar keer.
  •  Neem er de tijd voor, om te kijken en te luisteren en te ervaren wat er in dit moment in jezelf gebeurt.

“Ik ben er weer” zegt een cliënt nadat we even bewust hebben gezucht. ”Ik zit nu niet meer in mijn hoofd met allerlei bangmakende gedachten, ik voel mijn lijf veel meer, vooral mijn buik.”

Het is verbazingwekkend hoe makkelijk dit gaat. Diep zuchten geeft je de mogelijkheid om bewust en krachtig afstand te nemen van de prikkels en verplichtingen van je dagelijkse doen en laten. Dat is de weg om naar binnen te gaan en waarin je kan gaan ervaren dat je lijf tot leven komt. Je hoofd (je denken) houdt je vaak van je lichaam weg, en als je weer in je lichaam komt, komt er ruimte voor nieuwe ervaringen.

Neem even de tijd voor jezelf, te genieten van dit moment

Zo kun je ieder moment van de dag als het ware even stil staan: waar geniet ik op dit moment van? Hoe klein het ook is. Een vogeltje zien zitten op een tak in je tuin, de heerlijke maaltijd die je proeft, het fijne boek dat je aan het lezen bent, de heerlijke warme sloffen die je aan hebt, de regen, de zon, de wind, muziek die je luistert of toevallig dat ene leuke liedje op de radio, een glimlach van een kind, je eigen glimlach…..

Je zult ontdekken dat er eigenlijk zo veel momenten zijn dat je kunt genieten, als je ze maar plukt.

Onlangs keek ik weer eens bewust naar de tekst die achterop mijn visitekaartje staat. Een herontdekking, zo eenvoudig, om even met jezelf te zijn en te genieten.

‘Een moment voor jezelf’

Zet je voeten op de grond
Adem 3x diep in en uit
Draai even zachtjes met je hoofd
En geef een glimlach aan je hart

Dit blog is tevens verschenen op de website van Bewust Deventer.

 

‘Je hoeft niet altijd een reden te hebben om gelukkig te zijn. Je kunt het ook gewoon zijn.’

– Christina von Dreien

 

Margot Shunya Dopheide – Praktijk Innertrans
In mijn begeleiding als therapeut en coach, werk ik lichaamsgeorienteerd. Via de weg van je hoofd naar je hart, je adem en je lichaam, leer je in het hier en nu te komen. Luisteren naar je lichaam is naast werken met verschillende delen in jezelf, waaronder het innerlijk kind, een essentieel deel in mijn sessies.