Hoe herstel je

 

Herstellen is een bijzondere bezigheid. Als ik een boek zou schrijven over herstellen, zou dat wat mij betreft als titel krijgen: ‘Volg je hart’. Met als ondertitel: ‘Volg je natuurlijke weg’.

Herstellen word je niet geleerd. Het enige wat ik van mijn kindertijd herinner is dat ik na een griep één dag koortsvrij moest zijn, zodat ik daarna weer naar school kon gaan. Met een extra dagje  kreeg ik wat ik nodig had: liefde, aandacht, rust en tijd.

Want wanneer ben je weer hersteld, lichamelijk en geestelijk?

Ik breek daar soms mijn hoofd over. Ahum, daar zit een obstakel: denken. Dat heeft geen zin. Denken houd je weg van je levensenergie. En daar zit de angel. Kom ik in mijn denkmodus, dan ga ik van hot naar her in mijn gedachten. Voor mij een kunst om daar niet in mee te gaan.

Het boek van  Eckhart Tolle, ‘De kracht van het NU’ erbij is een boek voor de eeuwigheid.  Een cadeautje. Hier blijven, en wel in het nu. Voor mij sluit het naadloos aan op wat ik heb geleerd in de maanden van chemo en daarna. In de periode van de chemo, waarin ik op mezelf was aangewezen, waardoor ik niet veel meer kon dan in het nu te zijn. Het gaf mij regelmatig mooie momenten. Helemaal een zijn met mezelf, ondanks misselijkheid, mij daardoor zielsgelukkig voelen, was een bijzondere ervaring.

IMGP3734
Verder met herstel

In de tijd van herstel, kun je weer afspraken gaan maken, zowel sociaal als werkgerelateerd. Dat zijn momenten dat je  jezelf kwijt kan raken. Wat helpt is jezelf regelmatig herinneren of je in het nu ben. En of je nog adem haalt (let maar eens op hoe je ademhaling vaak minimaal is, bijvoorbeeld nu je dit leest).

Wat kun je doen om te herstellen, om jezelf te reguleren.

Hoe herstel je:

  1. Herstellen heeft tijd nodig. Ga er niet over denken.
  2. Herstellen gaat met vallen en opstaan.
  3. Plan in je agenda voldoende vrije momenten voor je zelf.
    Voor rust en ontspanning.
  4. Zorg dat je in beweging bent, wandelen, fitness, zwemmen. Dat wat je fijn vind en wat past bij jou.
  5. Omdat jij het waarschijnlijk veel doet: laat je denken los.
    Denken houd je innerlijke pijn vast. Neem eerst de denker in je zelf waar, ga niet oordelen. Neem de stem(men) in je waar en merk je zelf op die er naar luistert, naar kijkt. Dat is een stap om jezelf los te maken van je denken.
  6. Vraag regelmatig aan jezelf: wat is er nu in mij? Kijk er naar, zonder te analyseren.
    Tip: Boek ‘De kracht van het nu
  7. Word je gewaar van je lichaamssensaties. Ga in gesprek met je lichaam. Wat zegt die pijnlijke knie of hoofdpijn jou? Kijk ernaar, zonder oordeel.
    Voel je lichaam van binnen, daar ligt de sleutel om in contact te komen met je emoties.
    Een actieve of geleide meditatie helpt om je lichaam gewaar te worden en je denken los te laten.
  8. Soms blijf je in een oud patroon. Ga dan in gesprek met het kind in je.
    Tip: Boek ‘Je eigen wijze weg‘ of neem deel aan de gelijknamige workshopreeks.
  9. Blijf ademen.
  10. Wees ten alle tijden lief voor je zelf, voor je lichaam. Koester je zelf.

Mijn ervaring is: al ga je met één punt aan de slag: het brengt je op weg naar je eigen herstel en groei. Bij een ‘simpel griepje’ kun je dit gebruiken. Of als je moe bent. Maar ook als je chagrijnig bent.
Je kan het op ieder moment toepassen wanneer je uit balans bent. Zelfregulatie is mindfull omgaan met jezelf, waarmee je je zelf kan helen in het moment. 

En nee, het lukt mij lang niet altijd. En er lukt altijd wel iets.
En is er te vaak iets, donkere gedachten, te veel moeheid, ipv ontspanning en rust, neem dan gerust contact met mij op.

 

 

Margot Shunya Dopheide – Praktijk Innertrans
In mijn begeleiding als therapeut en coach, werk ik lichaamsgerorienteerd. Via de weg van je hoofd naar je hart, je adem en je lichaam, leer je in het hier en nu te komen. Luisteren naar je lichaam is naast werken met verschillende delen in jezelf, waaronder het innerlijk kind, een essentieel deel in mijn werk.

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs en activiteiten?
Meld je aan voor mijn nieuwsbrief van Innertrans.
Lotusbloem 2

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 × 4 =

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.