Blog: Hoe herstel je

Herstellen is een bijzondere bezigheid. Als ik een boek zou schrijven over herstellen, zou dat wat mij betreft als titel krijgen: ‘Volg je hart’. Met als ondertitel: ‘In rust en beweging’.

Herstellen word je niet geleerd. Het enige wat ik van mijn kindertijd herinner is dat ik na een griep één dag koortsvrij moest zijn, zodat ik daarna weer naar school kon gaan. Ik weet van een vriendinnetje die, vlak voordat haar moeder haar ging tempen, de thermometer op de verwarming legde…

Dit deed ze omdat ze nog wat langer thuis wilde zijn. Om nog wat meer vertroeteld te worden zodat ze zich daarna echt beter voelde. Heel slim, want met dat extra dagje herstel kreeg ze wat ze nodig had: liefde, aandacht, rust en tijd.

Want wanneer ben je weer hersteld, lichamelijk en geestelijk? Ik breek daar soms mijn hoofd over. Ahum, daar zit een obstakel: denken. Dat heeft geen zin. Denken houd je weg van je levensenergie. En daar zit de angel. Kom ik in mijn denkmodus, dan ga ik van hot naar her in mijn gedachten. Voor mij een kunst om daar niet in mee te gaan.

Onlangs had ik het boek van Eckhart Tolle, ‘De kracht van het NU’ erbij gepakt. Dit boek staat al jaren in onze boekenkast, het leek wel ongelezen. Een cadeautje op dit moment. Hier blijven, en wel in het nu. Voor mij sluit het naadloos aan op wat ik de afgelopen jaren heb geleerd. En vooral door de periode van de chemo, waarin ik op mezelf was aangewezen, waardoor ik niet veel meer kon dan in het nu te zijn. Het gaf mij regelmatig mooie momenten. Helemaal een zijn met mezelf, ondanks misselijkheid, mij daardoor zielsgelukkig voelen, was een bijzondere ervaring.

IMGP3734Doordat ik meer en meer herstel, groeien ook de afspraken, zowel sociaal als herstelgerelateerd. Dat zijn momenten dat ik mezelf kwijt kan raken. Wat helpt is mezelf regelmatig herinneren of ik in het nu ben. En of ik nog adem haal (let maar eens op hoe je ademhaling vaak minimaal is, bijvoorbeeld nu je dit leest). Ik ben blij dat deze periode mij dit heeft gegeven.

Ik heb opgeschreven wat je kan doen om te herstellen, om jezelf te reguleren.
Het zijn mijn eigen opgestelde helpende ‘regels’.

Hoe herstel je:

  1. Herstellen heeft tijd nodig. Ga er niet over denken.
  2. Herstellen gaat met vallen en opstaan.
  3. Plan in je agenda voldoende vrije momenten voor je zelf.
    Voor rust en ontspanning.
  4. Zorg dat je in beweging bent, wandelen, fitness, zwemmen. Dat wat je fijn vind en wat past bij jou.
  5. Omdat jij het waarschijnlijk veel doet: laat je denken los.
    Denken houd je innerlijke pijn vast. Neem eerst de denker in je zelf waar, ga niet oordelen. Neem de stem(men) in je waar en merk je zelf op die er naar luistert, naar kijkt. Dat is een stap om jezelf los te maken van je denken.
  6. Vraag regelmatig aan jezelf: wat is er nu in mij? Kijk er naar, zonder te analyseren.
    Tip: Boek ‘De kracht van het nu
  7. Word je gewaar van je lichaamssensaties. Ga in gesprek met je lichaam. Wat zegt die pijnlijke knie of hoofdpijn jou? Kijk ernaar, zonder oordeel.
    Voel je lichaam van binnen, daar ligt de sleutel om in contact te komen met je emoties.
    Een actieve meditatie helpt om je lichaam gewaar te worden en je denken los te laten.
  8. Soms blijf je in een oud patroon. Ga dan in gesprek met het kind in je.
    Tip: Boek ‘Je eigen wijze weg‘ of neem deel aan de gelijknamige workshopreeks.
  9. Blijf ademen.
  10. Wees ten alle tijden lief voor je zelf, voor je lichaam. Koester je zelf.

Mijn ervaring is: al ga je met één punt aan de slag: het brengt je op weg naar je eigen herstel en groei. Bij een ‘simpel griepje’ kun je dit gebruiken. Of als je moe bent. Maar ook als je chagrijnig bent.
Je kan het op ieder moment toepassen wanneer je uit balans bent. Zelfregulatie is mindfull omgaan met jezelf, waarmee je je zelf kan helen in het moment. 

En nee, het lukt mij lang niet altijd. En er lukt altijd wel iets. Als ik straks helemaal hersteld ben en weer aan de slag ben, dan zijn deze regels nog altijd van toepassing.

Over nu gesproken. Mijn zus en ik grapte als kind naar onze moeder als ze ons riep: “Willen jullie nu de tafeldekken?.” Dan antwoorden wij: “Nu is al voorbij.”
Nu is heel kostbaar, gelukkig is het ieder moment weer aanwezig.

Margot Shunya

Lotusbloem 2

 

Wil je op de hoogte blijven van mijn blogs en activiteiten?
Meld je aan voor mijn nieuwsbrief van Innertrans.

 

 

5 gedachten over “Blog: Hoe herstel je

  • 10-03-2015 om 20:55
    Permalink

    Dank voor je mooie woorden en ervaring. Ik worstel op zijn tijd met mijn gedachtes en mijn gevoel. Oude patronen dienen zich nog steeds aan……om vervolgens met wat onzekere gevoelens een ander pad te volgen…..wat heb ik NU nodig?! Als ik jou blog lees helpt mij dat weer beter te volgen…..en wat onwennig andere keuzes te maken.

    Liefs Anja.

  • 30-03-2015 om 15:37
    Permalink

    Dankjewel Margot, voor dit prachtige stukje. Dat kwam op het juiste moment bij mij binnen.
    Liefs Nel

  • 20-06-2016 om 20:19
    Permalink

    Jaren geleden heb ik een burnout gehad. Het duurde meer dan tien jaren voordat ik daarvan zover hersteld was, dat ik mij weer ‘beter’ voelde. Niet de oude energieke ik, maar beter genoeg om te doen waar ik naar verlang. Het blijft altijd oppasen geblazen.
    Afgelopen maanden kwam er ontzettend veel op mijn pad wat mijn aandacht en energie opslokte. Ik was me bewust van het terugvalgevaar dat dreigde, maar tòch heb ik niet vroeg genoeg mijn rust genomen. Ik móest door… Heel even nog doorbijten! Maar dat ‘even’ zou nog anderhalve maand duren en nu ben ik toch weer ingestort. Pas op de plaats maken, herstel voorrang geven terwijl er nog zoveel moet gebeuren voordat er tijd en gelegenheid is om achterover te gaan hangen.
    Het móet en zo kwam ik op jouw blog terecht, waar ik precies dàt las wat mij over de streep helpt. Als de kinderen zo in bed liggen, herpak ik mindfullness. Zoals mijn dat een aantal jaren geleden ook zo geholpen heeft. Terug naar de basis, terug naar mijzelf. Niet meer weglopen en mijzelf bezig houden om maar niet te voelen wat ik voel. Ja, ik voel, ja ik leef en dat mag er zijn, want het is er toch al…
    Bedankt voor je blog! 🙂

  • 01-07-2016 om 10:23
    Permalink

    Wat fijn te lezen DeeDee dat dit blog je helpt.
    Dat jij je hiermee weer in het nu kan brengen.
    Hartengroeten,
    Margot Shunya

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

4 + 9 =

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.